Bardzo aktywni w wirtualnym świecie


D-Link Technology Trend: 10 milionów Polaków prowadzi drugie życie

Niemal co trzeci Polak aktywnie korzysta z internetowych serwisów społecznościowych - wynika z badań D-Link Technology Trend, przeprowadzonych na zlecenie firmy D-Link przez Millward Brown SMG/KRC. Wirtualne społeczności służą nam głównie do podtrzymania znajomości i zaspokojenia własnej ciekawości. Polscy internauci chętnie też dzielą się swoimi opiniami w komentarzach i na forach, a od profesjonalnych treści dziennikarskich wolą czytać wypowiedzi innych użytkowników sieci


W najnowszym badaniu D-Link Technology Trend sprawdzono stosunek Polaków do Internetu w wersji 2.0. Okazuje się, że świadomość istnienia serwisów społecznościowych ma ponad połowa Polaków (53%), a aktywnie korzysta z nich 31% społeczeństwa.

Gdy te dane porównamy z liczbą użytkowników Internetu w Polsce (wg szacunków ok. 13 milionów), ten odsetek jest zdecydowanie wyższy - z serwisów społecznościowych korzysta ponad 3 internautów.

Liderem polskich społeczności jest Nasza-klasa.pl. Serwis, który od połowy 2007 roku bije rekordy popularności znają niemal wszyscy internauci (90%). Co więcej, 73 % użytkowników Internetu w Polsce aktywnie z niego korzysta. Kolejne miejsca zajmują Fotka.pl (48% słyszało o tym serwisie, natomiast 20% korzysta), Sympatia.pl (28% słyszało, 7% korzysta) i Grono.net (odpowiednio: 26% i 11%). Internauci znają również zagraniczne serwisy społecznościowe, przede wszystkim MySpace.com (12%) i Facebook.com (5%).

Mniejszym powodzeniem cieszą się internetowe społeczności profesjonalistów. Najpopularniejszy rodzimy serwis tego typu - GoldenLine.pl zna 6% respondentów, a korzysta z niego jedynie 2%. Należy jednak pamiętać, że serwisy te skierowane są do stosunkowo wąskiej grupy odbiorców - przede wszystkim menedżerów i specjalistów.
Użytkownicy prowadzą życie w sieci głównie dla utrzymania dotychczasowych znajomości (57% osób) oraz z ciekawości (52%).
Co czwarty respondent przyznaje, że serwisy społecznościowe pomagają mu zabić wolny czas. Tyle samo użytkowników szuka tam nowych znajomości,
a 18% korzysta z takich serwisów by dyskutować na interesujące tematy.

Internauci chętnie zamieszczają w sieci tworzone przez siebie treści. Najpopularniejszą formą aktywności są komentarze pod artykułami (17%), dyskusje na forach (16%) oraz komentowanie postów zamieszczanych na blogach prowadzonych przez innych użytkowników (12%). Co dwudziesty internauta (5%) przyznaje się, że tworzy swój własny blog. W sumie niemal 1/3 internautów deklaruje tworzenie treści w sieci.
Polscy internauci uznają też, że najciekawsze informacje dostępne w sieci pochodzą bezpośrednio od innych internautów - twierdzi tak 46% badanych,
a jedynie co piąty (19%) jako najciekawsze wskazuje teksty profesjonalnych dziennikarzy. Jeszcze gorzej w tej konkurencji wypadają działy marketingu firm obecnych w sieci - zaledwie 4% internautów wysoko ocenia treści zamieszczane przez firmy komercyjne.

Użytkownicy serwisów społecznościowych w zdecydowanej większości zdają sobie sprawę z ewentualnych zagrożeń związanych z wykorzystaniem własnych danych osobowych. Dwóch na trzech użytkowników (64%) stara się w ogóle nie podawać swoich prawdziwych danych lub udostępnia je jedynie zaufanym znajomym. Co piąty (21%) ma świadomość istnienia problemu, ale się nim zbytnio nie przejmuje, a jedynie 15% osób korzystających z serwisów społecznościowych w ogóle nie obawia się wykorzystania ich danych osobowych.

Badanie D-Link Technology Trend na temat społeczności internetowych, przeprowadzono w dniach 15-20 maja 2008 na reprezentatywnej grupie 1008 osób w wieku 15-75 lat.

Komentarze

Internet 2.0 stał się w ciągu trzech lat niezwykle ważnym medium. Jego siłę stanowi przede wszystkim wiara internautów w uczciwość twórców kontentu i prawdziwość przekazu. Tymczasem specjaliści od marketingu, zdając sobie sprawę z siły treści tworzonych przez użytkowników Internetu, starają się coraz bardziej wpływać na zamieszczany tam przekaz. Zmyślone profile użytkowników, komentarze dodawane anonimowo przez same firmy i opłacanie twórców blogów w zamian za pozytywną wzmiankę o produkcie mogą szybko osłabić wiarygodność tego medium. Jak dotąd internauci pozostają czujni i na podobnych działaniach przyłapali już największe światowe firmy, ale to dopiero początek walki marketingowców o rząd dusz użytkowników internetu w wersji społecznej.


Mariusz Piaseczny PR Manager, D-Link


Serwisy społecznościowe to unikalne zjawisko w sieci. Mimo, że można z nich korzystać jedynie za pośrednictwem Internetu, to są one znane nie tylko internautom. Jest to przede wszystkim efekt serwisu naszaklasa.pl, który również jest unikalny wśród samych serwisów społecznościowych.
O jego sukcesie zdecydował zapewne masowy sentyment pierwszych w Polsce internetowych 40-latków do czasów szkolnej i beztroskiej młodości.

Jednak serwisy społecznościowe, prócz rozrywki i w miarę łatwego zapełniania wolnego czasu, to także źródło wiarygodnej informacji.
W serwisach społecznościowych poszukujemy informacji nieobciążonej ani typową dla mediów manierą newsową, ani komercyjnym przekazem ze strony rynku. Web 2.0 to, być może, dowód na to, że mimo wprzęgnięcia Internetu w tryby machiny marketingowej i jego komercjalizacji, ciągle pozostaje on i pozostanie forum swobodnej wymiany opinii pomiędzy wolnymi podmiotami.


Kuba Antoszewski PR Manager, Millward Brown SMG/KRC


O badaniu D-Link Technology Trend
D-Link Technology Trend to cykliczne, kwartalne badanie nastawienia Polaków do nowych technologii. Realizowane jest na zlecenie firmy D-Link przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC. Badanie prowadzone jest w oparciu o bezpośrednie wywiady ankieterskie w domach respondentów na ogólnopolskiej próbie ok. 1000 osób, reprezentatywnej dla populacji Polaków w wieku 15+.

O firmie D-Link
D-Link jest czołowym światowym producentem sprzętu sieciowego. Firma jest m.in. głównym dostawcą urządzeń służących do komunikacji komputerów z szerokopasmowym Internetem. D-Link Polska ściśle współpracuje z krajowymi ośrodkami akademickimi, szczególnie z Wydziałem Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW. W ramach projektu "Kulturalnie bez kabli" D-Link sponsoruje sieci bezprzewodowe w wielu instytucjach kulturalnych Warszawy (m.in. w Galerii Zachęta, Centrum Sztuki Współczesnej, Teatrze Dramatycznym, Bibliotece Uniwersyteckiej), które bezpłatnie służą pracownikom, artystom oraz gościom. D-Link jest członkiem Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji oraz Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej.